با وجود وعده مسئولان برای تشدید برخورد با عرضه میوه‌های ممنوعه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌های سطح شهر از شنبه هفته جاری عرضه آزادانه این میوه‌ها ادامه داشته و دستگاه‌های اجرایی سعی در پاسکاری توپ ورود و عرضه میوه‌های ممنوعه به زمین یکدیگر دارند.

میوه

رئيس‌كل گمرك ايران با رد هرگونه واردات ميوه قاچاق از طريق مجاري قانوني (گمرك)، اعلام كرد: مشخصات تمامي‌ كالاهاي ورودي كه از مبادي به كشور مي‌آيد، در اختيار گمرك قرار داشته و اطلاعات آن نيز نزد سامانه جامع گمرك ايران موجود است. امكان ردشدن كالا به‌صورت غيرقانوني از گمرك وجود نداشته و هر كالايي براي ورود قانوني از گمرك ايران بايد ثبت سفارش و توسط قرنطينه بررسي شود.

مسعود كرباسيان با تأكيد بر اينكه در زمينه جلوگيري از قاچاق ميوه بايد اصناف همكاري كنند، گفت: اصناف مي‌توانند به ما كمك كنند كه بفهميم منشأ واردات ميوه كجاست. اگر اصناف كشور با گمرك همكاري كنند مي‌توانيم منشأ واردات ميوه را پيدا كرده و با همكاري نيروي انتظامي از ورود آن جلوگيري كنيم. همچنين روز شنبه هفته جاري بخشنامه‌اي از سوي گمرك ايران صادر شد كه طبق آن بايد از حمل يكسره ميوه جدا خودداري و همه ميوه‌ها با عبور از مرز قرمز در دستگاه ايكس‌ري قرارگرفته و از ترانزيت ميوه در مرزهاي ورودي جلوگيري شود.

  • امكان بستن در‌هاي ميدان ميوه وجود ندارد

اين در حالي است كه رئيس اتحاديه بارفروشان ميدان مركزي ميوه و تره‌بار اعلام كرد: اختيارات ما در حدي نيست كه بتوانيم درهاي ميدان ميوه و تره‌بار براي مقابله با ورود ميوه‌هاي ممنوعه را ببنديم اما به غرفه‌داران اعلام كرده‌ايم كه حق فروش ميوه‌هاي قاچاق را ندارند.

سيدمحسن محمودي تأكيد كرد: سازمان‌ها و ارگان‌هاي مربوطه ازجمله ستاد مبارزه با قاچاق كالا بايد در زمينه مقابله با ورود ميوه‌هاي قاچاق به ميدان مركزي ميوه و تره‌بار، بازرسي و نظارت كنند چون ما ابزار كنترلي ديگري نداريم. همچنين بايد در ورودي مرزها و حتي پس از عبور اين ميوه‌ها از مرز و در ورودي شهرها نظارت بيشتري صورت گيرد؛ بنابراين گمرك و ديگر ارگان‌هاي مربوطه نيز بايد برخوردهاي قانوني و نظارت‌هاي لازم را انجام دهند. به گفته وي، كنترل ميوه‌هايي كه با عبور از مرزهاي رسمي كشور در داخل شهرها توزيع مي‌شود، سخت‌تر است و حتي در بعضي مواقع شاهد تغيير بسته‌بندي ميوه‌هاي قاچاق نيز هستيم. سازمان‌ها و ارگان‌هاي مربوطه بايد مرزهاي ورودي كشور، شهرها و همچنين درهاي ميادين ميوه و تره‌بار را كنترل و بازرسي كنند، چون اين موضوع وظيفه ما نيست.

کد خبر 325914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha